Vijf archetypen van Jung zijn anima/animus,
schaduw van God, persona en het zelf. Behalve die, zijn er ook bijv. de moeder,
de wijze oude man, de held, de verlosser, een ideale vrouw-archetype enzv. Volgens
Jung zijn ze een vormen van de
psyche die altijd en overal
aanwezig zijn. Lampo gebruikt dat zowel op de directe als op de indirecte
manier.
In de roman De komst van Joachim Stiller gaat het over een relatie tussen de literatuur
aan de ene kant en de mytologie en psychologie aan de andere kant. Freek
Groenevelt is het hoofdpersonage en hij zoekt naar iemand die hem van de angst
kan bevrijden. Het archetype van verlosser wordt voor hem een reële persoon in
de reële wereld. Zijn naam is Joachim Stiller, eem mysterieuze man die pas op
het laatse bladzijde van het boek verschijnt. Hij is door een legervrachtwagen
overreden. Nadat voelt Freek zich goed
en vrij en ook zijn geliefde Simone “was rustiger geworden”. ‘Zo wordt
ook de door existentiële angsten geplaagde Freek Groenevelt verlost dankzij de
komst van Stiller. Joachim
wordt als Jezus beschouwd. Dit archetype van messia is tegelijkertijd ook thema
van dit boek en dat is namelijk verlossing.
Dit
messia-archetype kunnen we in veel culturen tegenkomen. Ook in de Servische. ‘Soms
is het de Messiasfiguur die uitkomst biedt, zoals St.-Sava. Vaker komen echter heldenfiguren als verlossers voor, bijv. prins
Marko (Kraljevic Marko). Een duidelijk verschil is echter wel dat het in de
Servische literaire traditie om nationale, collectieve loutering gaat, terwijl
het in de westerse traditie een persoonlijk proces betreft.
Нема коментара:
Постави коментар